“Je moet het leven vieren wanneer het kan. En als dat kan met een goed team om je heen, dan weet je dat je op de juiste weg zit.” – Jan, medeoprichter van Unit14
2025 was voor Unit14 een jaar van ontwikkeling, reflectie en groei. In een gesprek met eigenaren Jan en Peter blikken we terug op belangrijke momenten, inzichten en uitdagingen. Maar we kijken ook vooruit: waar willen we met Unit 14 naartoe in 2026?
Het absolute hoogtepunt van het jaar 2025 voor beide heren? “De nominatie voor ‘Hilversumse Onderneming van het jaar’ in de categorie Dienstverlening”, zeiden ze in koor.
“Dat voelde echt als erkenning”, vertelt Jan. “Nadat we te horen kregen dat we genomineerd waren, hebben we een brief geschreven over onze maatschappelijke bijdrage. In deze brief gingen we in op wat we doen voor de gemeente, zoals onze betrokkenheid bij lokale sportverenigingen. En dat werd gezien. We haalden de top drie.”
Peter vult aan: “Tijdens corona waren we ook al genomineerd, maar toen hebben we er niets mee gedaan. Dit jaar dachten we: we doen het wél. We hebben een verhaal. Ook al hebben we uiteindelijk niet gewonnen*, het voelde wel als een bevestiging van de weg die we als organisatie zijn ingeslagen.”
* Unit 14 werd tweede in hun categorie van de 45 genomineerden.
Een ander belangrijk moment was de verhuizing naar het nieuwe pand in Bunschoten-Spakenburg: Neerduist 5F. Een zichtbare stap vooruit. Jan: “We gingen van een plek waar we klanten liever niet ontvingen en sollicitatiegesprekken meden, naar een locatie waar we nu met trots iedereen ontvangen.”
“We hebben 24 jaar met veel plezier in ons oude pand gezeten en hadden een superlieve huisbaas, maar daar gaat het uiteindelijk niet om”, vervolgt Peter. “Je wilt trots zijn op je pand. En dat was niet het geval. Op zaterdag reed ik er na de voetbal nog wel eens langs met relaties – om te laten zien waar we zaten. Maar als we er bijna waren, trapte ik eerder het gaspedaal in dan de rem. Ik nam nooit iemand mee naar binnen.”
Jan: “Het nieuwe pand geeft een heel ander gevoel. Wij zijn er trots op, en het team ook. We nodigen er graag mensen uit. Alles is nieuw en de locatie is goed bereikbaar.”
Zoals bij veel organisaties lag de grootste uitdaging in het vinden én behouden van goed personeel. “Het blijft lastig om goede mensen te vinden die echt passen bij het werk en bij onze cultuur”, zegt Peter. “Sommigen denken vooraf te weten wat het werk inhoudt, maar vergissen zich in de ploegendiensten of het ritme.”
Ook het vertrek van mensen naar andere sectoren, zoals Defensie, vraagt om voortdurende werving. “En soms moet je afscheid nemen van iemand die de opleiding niet haalt binnen het jaar. Dat is nooit leuk, maar hoort er ook bij.”
Toch laten Jan en Peter zien dat eerlijkheid en betrokkenheid het verschil maken. “Je mag hier mens zijn. Fouten maken mag; als je ze maar deelt.”
In 2025 is hard gewerkt aan de positionering van Unit14 als premium beveiligingspartner. Niet met loze termen, maar door te laten zien wie we zijn en wat we doen. Dat is zichtbaar geworden. “Mensen herkennen ons steeds vaker van de bussen, de bordjes, de online aanwezigheid”, vertelt Jan. “We horen het terug van sollicitanten. Ze zien ons overal, en dat geeft vertrouwen.”
Peter herinnert zich een gesprek met een kandidaat: “Hij zei letterlijk: ‘Ik woon in Huizen en als ik tegen mensen zeg dat ik interesse heb in beveiliging, dan zeggen ze: dan moet je bij Unit14 zijn.’ Die mond-tot-mondreclame is ons grootste compliment.”
Een persoonlijke mijlpaal voor Jan en Peter: voor het eerst konden ze tegelijkertijd op vakantie. “Dat is echt nieuw”, zegt Jan. “Vroeger durfden we dat niet. We waren bang dat er iets mis zou gaan. Maar nu staat er een team dat we kunnen vertrouwen. Dan weet je dat je op de goede weg zit.”
Die ruimte voor rust komt niet alleen door groei, maar ook door bewustwording. “Je leert relativeren”, zegt Peter. “Er vallen mensen om je heen weg, ook van onze leeftijd. Dan realiseer je je dat zeven dagen per week werken niet alles is. Het leven is meer dan dat.”
Unit14 staat bekend om zijn hechte team en transparante cultuur. Peter: “Het toverwoord hier is eerlijkheid. Nooit liegen. Niet tegen elkaar, niet tegen klanten. En fouten maken mag. Wat telt is hoe je ermee omgaat.”
Maar ook betrokkenheid vinden we belangrijk. Die cultuur wordt actief gevoed. Met uitjes, kleine attenties en het betrekken van familieleden. “We sturen bioscoopkaartjes met verjaardagen. Geven vrijkaartjes weg voor pretparken, zodat je daar met je (klein)kinderen naartoe kunt. Partners mogen mee met de uitjes en we delen tasjes met snoepgoed uit rond Sinterklaas. Ook mailen we elk kwartaal een nieuwsbrief, waarin de laatste updates staan; van de aankomende verjaardagen en jubilea tot nieuwe opdrachten. Dit doen we niet omdat het moet, maar omdat we het willen”, vertellen de heren.
Waaruit blijkt dat klanten (de cultuur bij) Unit 14 Beveiliging goed kent? “We kregen bij de opening één plant en zestig flessen drank”, lacht Jan.
Het nieuwe pand is niet het enige dat veranderd is dit jaar. De heren staan namelijk altijd open voor goede ideeën: “Een collega stelde voor om eens in polo’s te lopen in plaats van die stijve blouses. Eerst dachten we: dat gaan we niet doen. Maar we deden het wél. En het werkt; mensen zijn er blij mee. Je moet met je tijd mee.”
“Dat begint bij mensen”, zegt Peter. “Onze collega’s blijven vaak lang, er zit veel kennis in het team. We zetten mensen op de juiste plek. Soms betekent dat maatwerk. Als iemand ergens minder goed functioneert, zoeken we samen naar een andere plek binnen het bedrijf.”
Jan: “We geven mensen kansen. Ook als het even tegenzit. Dat waarderen ze. En dat zie je terug in hun inzet.”
Waar willen Jan en Peter naartoe met Unit14 Beveiliging? De koers is helder: duurzame, beheersbare groei. “We hoeven niet de grootste te worden”, zegt Peter. “We willen een stabiele klantenkring opbouwen, met vaste opdrachtgevers. Niet afhankelijk zijn van tijdelijke projecten zoals de AZC’s.”
Technologische ontwikkelingen worden gevolgd, maar altijd met een menselijke bril. “Techniek kan veel, maar het blijft ter ondersteuning. Wij geloven dat beveilig mensenwerkblijft”, stelt Jan. “Een camera zet geen licht uit. Een drone leest geen sfeer. Onze kracht zit in het aanvoelen van situaties. In communicatie en aanwezigheid.”
Tot slot de vraag: als jullie eind 2026 terugkijken, wat wil je dan kunnen zeggen? Peter antwoordt: “Dat we zijn gegroeid, maar op een manier die klopt. Dat we sportclubs en goede doelen kunnen blijven ondersteunen. Dat we iets terug kunnen doen voor de omgeving waarin we werken.”
Jan sluit af: “We zijn begonnen in een moeilijke tijd, met veel onzekerheden. Maar we hebben iets neergezet waar we trots op zijn. En als we die lijn vasthouden, dan volgen de mijlpalen vanzelf.”
Wil je meer weten over de mensen achter Unit14 of ben je benieuwd wat ‘beveiliging op topniveau’ in de praktijk betekent? Neem dan contact op of bekijk onze verhalen op www.unit14.nl.

